soya panas!soya panas!

8:55 PM Posted In Edit This 3 Comments »
Iklan soya panas yg ditampal di depan  plus:)

Ini bkn cerita panas..bukan juga gossip liar..ini cerita betol..ini cerita saya menjual soya panas:D

Aku ternampak iklan nih ditampal kt dinding bilik...kenangan aku dan ami jual soya panas di pasar ramadhan pekan Tronok(mak ami selalu sebut camnih) pada tahun 2006..Time tuh baru mula nak berjinak2 dalam meniaga....Sebenarnya soya panas nih asalnya mak ami a.k.a acik Faridah yg jual...dah lame sgt dier jual soya panas nih sejak ami kecik lagi...dan soya panas ini dh mmg terkenal dikalangan seluruh penduduk Tronoh...soya panas home made..tanpa perasa dan pewarna tiruan...juga ubat penahan(bagi bleh tahan lama)...mak ami dh tak buat soya panas ni so kiteorg yg tk baper pandai nih la yg teruskan tradisi menjual soya panas pada masa tuh...

Ingat lagi masa mula2 kiterorg belajar buat soya nih...tak susah sebenarnya..tapi bagi kami budak baru belajar agak susah ler...Boleh dikatakan mak ami jual soya nih ala2 secara komersil...siap ade mesin(model lame separuh auto separuh manual)...Mase 1st day ramadhan mak ami tgk kiterorg buat lepas 2-3 ramadhan dier biarkan kiterog buat sendiri Alhamdulillah rasenyer mmg samer mcm acik Faridah punyer soya panas...mmg laku mcm goreng pisang panas:)...hari2 habis...kiterorg sgt lega..selama 1 bulan tuh dpt le kumpul duit utk raya:) ehehe...

Aku nih mmg minat sgt dgn air soya..sblm aku kenal air soya acik Faridah salu aku beli soya dalam kotak jek..time tuh  soya kotak tuhla soya paling sedap yg  penah aku rase..tapi lepas rase soya panas acik Faridah...MMMmmmMM mmg 5 kali ganda lagi sedap...rasenyer sgt2 asli...kamu2 semua patot mencubanya:)

Ok aku tk bagitau lagi part yg paling besh mcmane kiterog boleh dpt kumpul duit utk raya...sebenarnya modal utk buat air soya nih teramatla sikitnya..tak banyak pon...untung dr jual soya bleh dpt berkali-kali ganda<----tapi tak sampai jadi kaya raya..tapi kalo betol2 serius buat itu tak mustahilkan?...Bahan2 utk buat soya...

1. 1 kilogram kacang soya (harga dulu RM2 jek..skang dh naik RM3) <---utk sekali jual
(kalau utk minum sendiri 1/2 kilo pon dh cukup)
2. Gula 1 kilogram (beli kt kedai ceti a.k.a lucky store RM1.45..kedai lain RM1.50)<----utk sekali jual
3. Daun pandan(amik kt belakang umah..tanam sendiri)<---kalo tkde beli le;amik 2-3 helai tujuannya utk kasik bau soya tuh wangi.
4. Periuk yg sederhana besar bersama penutup(utk masak soya yg telah diperah)
5. Sudip(utk kacau)

Cara2 buat:
1. Kacang soya mesti direndam dulu( kalo utk jual esoknya rendam pagi2..kire rendam 1 hari)

2. Kacang dah rendam akan kembang..lewat ptg boleh la buang kulit soya tuh..caranya kene ramas2 kacang tuh sampai kulit dier terkeluar(jgn ramas sebutir2 ok..nanti sampai esok pon tk habis:) )..lepas tuh mesti tapiskan semua kulit2 tuh..kalau ada tinggal sikit2 tuh tkper...janji dh byk yg dibuang..

3. Dh cuci kacang tuh kemudian mesinkanla ia...mesti ader air yer kalo tk nanti tk dpt byk air soyanya...(bagi sesiapa yg tkde mesin khas tuh bleh pakai blender)

4. Lepas abis semua dimesin air soya tuh dh kuar...kene perah dier..sebab kacang soya yg dimesin tuh adalah sgt pekat dan byk hampas2nya...so kene perah...ok kalo acik faridah nih dier ade kain khas yg dier jahit    sendiri utk perah air soya nih..kain tuh dijahit mcm karung...kire mcm sarung bantal la tp kecik sket...cari         kain ape pon janji boleh keluar air tp tidak hampasnya ye:) ops luper..mase perah tuh tadahkan la dengan periuk...so semua air soya masuk dlm tuh...

5. Lepas tuh angkat periuk letak atas dapur..hidupkan api..masukkan daun pandan..masukkan gula..dalam masa tengah masak tuh cuba rase ok tak..cukup tak manisnya..kalo tk cukup tambahle..masak sampai menggelegak..dh menggelegak tuh kire dh masak le tuh..kalo nk minum time tuh pon boleh..tapi..sebelum tu kene tapis dulu..tapi pakai tapis biasa pon boleh atau nk lagi ok..penah tgk tapis kain org dok buat teh tarik tuh?..hah tuh lagik afdhal lah:)..

6. Air soya pon sedia utk diminum...:)






3 komen:

sHa said...

nnt wat utk kite yeh?
;)

ninie.n.ami said...

ya buleh...confirm biler nk dtg time tuh kiter buat eh

amadd said...

ako juge penah buat bisnes soya pada bln ramadhan..haha