Kera buka periuk nasi...

9:41 PM Posted In , , Edit This 6 Comments »
Suspek...gambar hiasan bukan suspek sebenar:)

Ini kera bukan sebarang kera...ini kera datang dari Tronoh...suspek utama dalam kes 'kemana hilangnya 
telur2  ayam kampung acik Faridah?'

Angin satu badan aku balik2 je tengok kulit telur bersepah-sepah atas lantai..dengan berlendir2..mmg tidak syak lagi..mesti keje kera yg tak sekolah nih...Kes nih sememangnya bukan yang pertama...dah kedua..ketiga keempat dan kelima kalinya...Tapi silap aku dan acik Faridah sebab biarkan telur2 tu kt atas meja..Kera Kg Serkai Jadi Tronoh nih tersangatla pandainya..memilih tuh..dalam byk2 telur yg ada dier pilih telur ayam kampung je..mmg sungguh kekampungan kera nih:)...Oh ye kes kera masuk rumah nih bkn jadi kat rumah acik Faridah je..pernah juga terjadi kt rumah kwn2 acik Faridah yg lain...Makcik Kusa(kera bukak periuk nasi)...Mat Teraan(Kera makan telur)...Kak Ti(kera makan rambutan?)..Ini kisah benar bukan rekaan...

Mesti kamu2 hairan ikot lubang mane la si Kera nih boleh masuk...si Kera Kg Serkai Jadi nih memang kera yg sangat 'opportunist' pantang ader peluang...si Kera akan mengambil peluang masuk ikut cermin tingkap yg dah pecah...merujuk kepada tingkap rumah kampung@tingkap jerjak(kata acik Faridah)...Tingkap rumah acik Faridah di dapur nih bahagian atas sekali dh pecah maka si Kera nih pun mengambil peluang dan menyebat semua telur2 ayam kampung kami...kejadian dah berlaku berulang kali tiada jalan penyelesaiankah?

:) ader.. gantikan dengan cermin tingkap baru..ukur dan pergi kedai hardware Eng Huat kt pekan Tronok tuh dan minta "Tokey saya mau cermin tingkap kaca satu!":)...

Bagaimana pula kera2 tuh boleh ade di Kg Serkai Jadi? hah..Kg Serkai Jadi nih boleh diumpamakan sebagai zoo yang tak baper nak zoo...sekeliling memang banyak hutan...selain kera.. binatang2 lain aku pernah nampak...mase aku sedang melayan perasaan memandu kereta proton saga putih burukku berplat nombor ACD 1566 tetibe muncul ular tedung di tepi jalan...terkejut aku masa tu...tapi aku tak berenti...lagi satu pernah aku terdengar bunyi babi hutan kt belakang rumah acik Faridah nih...tak pernah nampak lagi..dengar bunyi je..dan lagi ular tedung sebesar ular sawa?!...herankan tapi ini kisah benar..pernah masuk dalam rumah makngah(makcik ami)...Abang2 bomba kita yg berjaya tangkap ular tuh...mmg sangat besar..siap ade seketul kutu babi kt kepala ular tuh..pernah tengok kutu babi?yer aku pernah tgk:)...

Pengajaran..ganti la cermin tingkap yang pecah tuh cepat2 supaya si Kera tak masuk menyerang..Kera oh kera..

p/s: bak kater Makcik Kusa..kera2 nih tak pandai lagi buka peti sejuk je..kalau tidak....

6 komen:

Manusia Secondhand said...

kedai besi eng huat tu yg bertentangan kedai ko ke???

ninie.n.ami said...

bknla dier tuh kt main road masuk Tronh jln terus (lepas klinik, lepas masjid)...teros dan teros tgk belah kiri..sederet ngan bengkel motor..senang citer dekat dgn bus stop

Manusia Secondhand said...

kwn aku pernah jumpa ular tedung tengah panggung tepi jalan ikbn-parit masa on the way balik kampung. memang byk haiwan liar area jalan tu(time tu baru buka).Kalau Tronoh = Toronto, Bota=Boston, Parit=Paris.

ninie.n.ami said...

ahhaahahah yer...byk kene jaga2 la..kt umah aku nih lipan la..kala jengking la...

luqman said...

Aku dak teronoh.. ko ni sape eh? aku ade kwn dgn dak nama aini mase skolah agama rakyat dlu.

ninie.n.(kdg2)ami said...

baru je jd org tronoh 2-3 thn lepas...duduk skali dgn makcik faridah n anak dier salmi