rang Talu:)

7:00 PM Posted In , , , Edit This 3 Comments »
Mari belajar dialek Talu:)


Dialog biasa dialek Talu

'Hanget bona tompek ko' -hangat sangat tempat ni

'Kotek dopan godang belakang' - kecil depan besar belakang

'Kopi eh teghaso kodu' -kopinya terasa pekat

'Iyo nyo ang' -ya kata awak

Kira 123 dalam dialek Talu

Satu - satu

Duo - dua

Tigo -tiga

Ompek -empat

Limo -lima

Onam -enam

Tujuoh -tujuh

Lapan -lapan

Sembilan -sembilan

Sepuluoh -sepuluh

Sa-boleh -sebelas

Sa-ghatuih -seratus

Sa-ghibu -seribu

Sa-juta -sejuta

Meliun -milion

Maliana -jutawan

Agak2 familiar tak dgn bahasa minang?yer mmg sgt2 sama tapi ada bezanya..dialek talu nih adalah dialek yang digunakan rang-Talu=masyarakat Talu yang mana mempunyai kaitan dengan masyarakat minang juga...

Buku tuh aku beli masa aku pegi perhimpunan rang -Talu di seputeh, perak pagi tadi..Satu pengalaman yang menarik yg takkan aku lupakan...Sebabnya aku berpeluang tgk ketua masyarkat Talu yang dilantik iaitu Tuanku Bosa Dr. Fadlan yang dtg khusus dari sumatera untuk berjumpa dengan dunsanak2(saudara mara) Talu kat Perak ni...

Kg Piandang, seputeh penempatan pertama yang dibuka oleh masyarakat Talu semasa dorg berhijrah kt Tanah Melayu...Kg Serkai Jadi Tronoh juga termasuk antara penempatan masyarakat Talu pada masa itu..ingat lagi Kg. Serkai Jadi? dimana tempat aku berteduh:)...aku mula kenal masyarakat Talu dan dialek2 diorang nih masa aku mula2 kenal dengan ami(member tenet+kwn baik+adik aku) 1st time aku dengar mak ami(mak pd ami+merangkap mak angkat aku) sembang gunakan dialek tuh aku mcm pelik2....yer 1st time dengar mcm cakap org negeri tapi dok kt perak...hah time tuhla mak ami, makngah ami cerita pasal masyarakat Talu...

Aku akan ceritakan secara ringkas...
Masyarakat Talu...asalnya dari sumatera..terkenal dengan masyarakat yg suka merantau..Masyarakat nih dah berhijrah kt Tanah Melayu nih sejak tahun 1700 lagi.Tapi perkampungan masyarakat nih di Tanah Melayu mula lebih kurang 200 tahun...Kg Serkai Jadi adalah antara kampung yang terawal....Cerita menarik disebalik nama Kg. Serkai Jadi...
Sebelum Kg Serkai Jadi dibuka penduduk terawal masa tuh adalah orang2 asli dari suku Sakai...sedia maklumlah org2 asli hidup dorg kan mmg berpindah-randah bila ada kematian..menurut mak ami biler sakai tuh pindah dorg tinggalkan hantu...org sakai yg mati tuh 'jadi' hantu..Maka jadikla nama 'Sakai Jadi'...hanya digunakan pada awalnyalah..kemudian ditukar la pula ke 'Serkai Jadi'..Mcm tak logik tapi itu le ceritanya yg disampai kan secara lisan turun temurun dari nenek moyang mereka...:)

Kg. Serkai Jadi 98% daripada penduduknya adalah dari masyarakat Talu... Bagi aku mereka nih mmg masyarakat yg unik...agaknya kalau aku tak kenal ami sampai biler2 aku takkan tau pasal masyarakat Talu nih:)...Gelamai..sejenis makanan tradisi masyarakat ini..juga dikenali sebagai lemang tepung beras...Bahan2 1. tepung beras 2.santan 3.gula merah 4. gula semua bahan tuh dicampur dan dituang kan dalam batang buluh yg saiznya kecil sket dari saiz buluh lemang...Gelamai nih akan jadi makanan wajib masa hari raya dalam keluarga ami...:)

kalau rase berminat nk tau lebih lanjut tentant rang Talu sila kesini--->rang Talu Malaysia
dan disini--->rang Talu indonesia




3 komen:

sHa said...

ninie ade salasilah org sane ke?

amadd said...

haha..by the why ako pon tataw ada masyarat talu..semacam minang gak ek bhs dorg?

aderangtalu said...

http://www.facebook.com/group.php?gid=107729256227