Aku mahu...

8:39 PM Posted In , , Edit This 0 Comments »
Terjemahan ke Bahasa Melayu dari buku catatan Ibn Batuttah (Al-Rihlah)

Aku mahukan buku ini:)...

Terjemahan dari catatan Ibn Batuttah 'Al-Rihlah'...Sejak menonton Jejak Rasul 14...baru aku tahu tentang kewujudan buku nih...Apa yang dipaparkan oleh Jejak Rasul 14 sangat menarik minat aku...Aku mahukan buku ini...Aku mahu tahu dengan lebih lanjut dari sudut pandangan 'Ibn Batuttah' berkenaan dengan negara2 yang telah dijejakinya...

Pernah cuba mencari buku nih di MPH Ipoh...yer aku jumper..tapi tak dapat nk beli..Di sebabkan harga buku tuh melebihi dari duit yang ade dalam wallet..maka terpaksala aku batalkan niat untuk beli...tapi aku keluar dari MPH tidak dengan tangan kosong aku telah beli buku ini...


Khadijah;Cinta Abadi Kekasih Nabi

Masih lagi membacanya...akan datang review untuk buku ini....Mesti baca!Hanya RM36.00:)

Kera buka periuk nasi...

9:41 PM Posted In , , Edit This 6 Comments »
Suspek...gambar hiasan bukan suspek sebenar:)

Ini kera bukan sebarang kera...ini kera datang dari Tronoh...suspek utama dalam kes 'kemana hilangnya 
telur2  ayam kampung acik Faridah?'

Angin satu badan aku balik2 je tengok kulit telur bersepah-sepah atas lantai..dengan berlendir2..mmg tidak syak lagi..mesti keje kera yg tak sekolah nih...Kes nih sememangnya bukan yang pertama...dah kedua..ketiga keempat dan kelima kalinya...Tapi silap aku dan acik Faridah sebab biarkan telur2 tu kt atas meja..Kera Kg Serkai Jadi Tronoh nih tersangatla pandainya..memilih tuh..dalam byk2 telur yg ada dier pilih telur ayam kampung je..mmg sungguh kekampungan kera nih:)...Oh ye kes kera masuk rumah nih bkn jadi kat rumah acik Faridah je..pernah juga terjadi kt rumah kwn2 acik Faridah yg lain...Makcik Kusa(kera bukak periuk nasi)...Mat Teraan(Kera makan telur)...Kak Ti(kera makan rambutan?)..Ini kisah benar bukan rekaan...

Mesti kamu2 hairan ikot lubang mane la si Kera nih boleh masuk...si Kera Kg Serkai Jadi nih memang kera yg sangat 'opportunist' pantang ader peluang...si Kera akan mengambil peluang masuk ikut cermin tingkap yg dah pecah...merujuk kepada tingkap rumah kampung@tingkap jerjak(kata acik Faridah)...Tingkap rumah acik Faridah di dapur nih bahagian atas sekali dh pecah maka si Kera nih pun mengambil peluang dan menyebat semua telur2 ayam kampung kami...kejadian dah berlaku berulang kali tiada jalan penyelesaiankah?

:) ader.. gantikan dengan cermin tingkap baru..ukur dan pergi kedai hardware Eng Huat kt pekan Tronok tuh dan minta "Tokey saya mau cermin tingkap kaca satu!":)...

Bagaimana pula kera2 tuh boleh ade di Kg Serkai Jadi? hah..Kg Serkai Jadi nih boleh diumpamakan sebagai zoo yang tak baper nak zoo...sekeliling memang banyak hutan...selain kera.. binatang2 lain aku pernah nampak...mase aku sedang melayan perasaan memandu kereta proton saga putih burukku berplat nombor ACD 1566 tetibe muncul ular tedung di tepi jalan...terkejut aku masa tu...tapi aku tak berenti...lagi satu pernah aku terdengar bunyi babi hutan kt belakang rumah acik Faridah nih...tak pernah nampak lagi..dengar bunyi je..dan lagi ular tedung sebesar ular sawa?!...herankan tapi ini kisah benar..pernah masuk dalam rumah makngah(makcik ami)...Abang2 bomba kita yg berjaya tangkap ular tuh...mmg sangat besar..siap ade seketul kutu babi kt kepala ular tuh..pernah tengok kutu babi?yer aku pernah tgk:)...

Pengajaran..ganti la cermin tingkap yang pecah tuh cepat2 supaya si Kera tak masuk menyerang..Kera oh kera..

p/s: bak kater Makcik Kusa..kera2 nih tak pandai lagi buka peti sejuk je..kalau tidak....

soya panas!soya panas!

8:55 PM Posted In Edit This 3 Comments »
Iklan soya panas yg ditampal di depan  plus:)

Ini bkn cerita panas..bukan juga gossip liar..ini cerita betol..ini cerita saya menjual soya panas:D

Aku ternampak iklan nih ditampal kt dinding bilik...kenangan aku dan ami jual soya panas di pasar ramadhan pekan Tronok(mak ami selalu sebut camnih) pada tahun 2006..Time tuh baru mula nak berjinak2 dalam meniaga....Sebenarnya soya panas nih asalnya mak ami a.k.a acik Faridah yg jual...dah lame sgt dier jual soya panas nih sejak ami kecik lagi...dan soya panas ini dh mmg terkenal dikalangan seluruh penduduk Tronoh...soya panas home made..tanpa perasa dan pewarna tiruan...juga ubat penahan(bagi bleh tahan lama)...mak ami dh tak buat soya panas ni so kiteorg yg tk baper pandai nih la yg teruskan tradisi menjual soya panas pada masa tuh...

Ingat lagi masa mula2 kiterorg belajar buat soya nih...tak susah sebenarnya..tapi bagi kami budak baru belajar agak susah ler...Boleh dikatakan mak ami jual soya nih ala2 secara komersil...siap ade mesin(model lame separuh auto separuh manual)...Mase 1st day ramadhan mak ami tgk kiterorg buat lepas 2-3 ramadhan dier biarkan kiterog buat sendiri Alhamdulillah rasenyer mmg samer mcm acik Faridah punyer soya panas...mmg laku mcm goreng pisang panas:)...hari2 habis...kiterorg sgt lega..selama 1 bulan tuh dpt le kumpul duit utk raya:) ehehe...

Aku nih mmg minat sgt dgn air soya..sblm aku kenal air soya acik Faridah salu aku beli soya dalam kotak jek..time tuh  soya kotak tuhla soya paling sedap yg  penah aku rase..tapi lepas rase soya panas acik Faridah...MMMmmmMM mmg 5 kali ganda lagi sedap...rasenyer sgt2 asli...kamu2 semua patot mencubanya:)

Ok aku tk bagitau lagi part yg paling besh mcmane kiterog boleh dpt kumpul duit utk raya...sebenarnya modal utk buat air soya nih teramatla sikitnya..tak banyak pon...untung dr jual soya bleh dpt berkali-kali ganda<----tapi tak sampai jadi kaya raya..tapi kalo betol2 serius buat itu tak mustahilkan?...Bahan2 utk buat soya...

1. 1 kilogram kacang soya (harga dulu RM2 jek..skang dh naik RM3) <---utk sekali jual
(kalau utk minum sendiri 1/2 kilo pon dh cukup)
2. Gula 1 kilogram (beli kt kedai ceti a.k.a lucky store RM1.45..kedai lain RM1.50)<----utk sekali jual
3. Daun pandan(amik kt belakang umah..tanam sendiri)<---kalo tkde beli le;amik 2-3 helai tujuannya utk kasik bau soya tuh wangi.
4. Periuk yg sederhana besar bersama penutup(utk masak soya yg telah diperah)
5. Sudip(utk kacau)

Cara2 buat:
1. Kacang soya mesti direndam dulu( kalo utk jual esoknya rendam pagi2..kire rendam 1 hari)

2. Kacang dah rendam akan kembang..lewat ptg boleh la buang kulit soya tuh..caranya kene ramas2 kacang tuh sampai kulit dier terkeluar(jgn ramas sebutir2 ok..nanti sampai esok pon tk habis:) )..lepas tuh mesti tapiskan semua kulit2 tuh..kalau ada tinggal sikit2 tuh tkper...janji dh byk yg dibuang..

3. Dh cuci kacang tuh kemudian mesinkanla ia...mesti ader air yer kalo tk nanti tk dpt byk air soyanya...(bagi sesiapa yg tkde mesin khas tuh bleh pakai blender)

4. Lepas abis semua dimesin air soya tuh dh kuar...kene perah dier..sebab kacang soya yg dimesin tuh adalah sgt pekat dan byk hampas2nya...so kene perah...ok kalo acik faridah nih dier ade kain khas yg dier jahit    sendiri utk perah air soya nih..kain tuh dijahit mcm karung...kire mcm sarung bantal la tp kecik sket...cari         kain ape pon janji boleh keluar air tp tidak hampasnya ye:) ops luper..mase perah tuh tadahkan la dengan periuk...so semua air soya masuk dlm tuh...

5. Lepas tuh angkat periuk letak atas dapur..hidupkan api..masukkan daun pandan..masukkan gula..dalam masa tengah masak tuh cuba rase ok tak..cukup tak manisnya..kalo tk cukup tambahle..masak sampai menggelegak..dh menggelegak tuh kire dh masak le tuh..kalo nk minum time tuh pon boleh..tapi..sebelum tu kene tapis dulu..tapi pakai tapis biasa pon boleh atau nk lagi ok..penah tgk tapis kain org dok buat teh tarik tuh?..hah tuh lagik afdhal lah:)..

6. Air soya pon sedia utk diminum...:)






Tronoh pekan mati?

10:04 PM Posted In , , , , Edit This 2 Comments »


Lokasi pekan Tronoh diambil daripada Google Earth

Fakta dari Wikipedia : Tronoh @ Teronoh @ Ternoh @ Toronto(gelaran yg diberikan oleh student2 UTP dan UiTM:P) ialah pekan kecil melombong bijih timah yang terletak 30km dari bandaraya Ipoh, ibu negeri Perak...kire2 kalo org Tronoh nak ke Ipoh masa perjalanan lebih kurang 40 minit..kalo memandu laju sikit boleh la dalam 20 minit sampai:)...tk jauh sgt la kirenye...Tetapi Tronoh dianggap pekan yg tak berapa nk glemer dikalangan rakyat Malaysia...Bagi mereka yg duduk di luar Perak mmg takkan tau...Kadang2 tuh yg duduk dlm perak biler tanyer Tronoh kt mane pon akan jawab 'Tronoh kt mane eh?'...ok berbalik pada fakta wikipedia berkenaan Tronoh...Pada awal kurun ke-20, industri bijih timah pada masa itu mmg tgh boom dan pada masa itulah jugak pekan Tronoh dr pekan yg kecil telah menjadi semakin maju...sumenyer dek kerana bijih timah yg aderlah...pada masa Pekan Tronoh mmg berada pada zaman kemuncaknya...

Pada masa tuh...pekan Tronoh menjadi pusat perlombongan bijih timah utama dimiliki oleh 'Tronoh Mines Company Ltd. Teraju utama syarikat itu adalah merupakan seorg saudagar cina yang amatlah kaya-rayanya dan beliau juga merupakan Kapitan Cina di Perak dan Malaya yg terakhir...'Chung Thye Pin nama diberi...Di sebabkan masa tuh Tronoh tersangatlah majunya sampai kan landasan keretapi pon dibina disitu..Tujuannya adalah untuk membawa bijih2 timah yg telah dilombong ke Ipoh...Landasan itu telah siap dibina pada tahun 1909...Tetapi pada masa perang dunia ke-2 tentera Jepun telah memusnahkan landasan tersebut...Sedikit demi sedikit kepentingan pekan Tronoh semakin merosot seiring dengan merosotnya industri perlombongan bijih timah...Sekarang pekan Tronoh telah dianggap oleh sesetengah pihak sebagai pekan mati..yeke?

Bagi aku pekan Tronoh tak layak utk dapat gelaran pekan mati...bagi aku pekan Tronoh adalah pekan yg unik..walaupun di anggap kurang maju dr pekan Pusing, Bota, Parit (sbb Tronoh takde bank)...Pekan Tronoh sgt lengkap kalo dari segi mencari brg keperluan...ada pasar, kedai runcit, kedai ubat, bengkel motor, bengkel keta, kedai baiki tv, kedai makan, kedai 'hardware', kedai basikal, balai polis(usia dh lebih 100thn), pejabat pos dan byk lagilah...'Pekan Selasa' pasar pagi yg akan hanya pada hari selasa shj.. pekan ahad..pasar malam...yang bebetol membuatkan aku jatuh cinta akan pekan Tronoh nih adalah kedamaiannya...udara segarnya:)...bagi sesiapa yg berminat dengan rumah2 kedai cina lama sebelum merdeka yg semuanya dianggarkan telah berusia lebih dari 100 thn juga ada di Tronoh..

Aku sudah jatuh cinta dengan Tronoh...kalau diizinkan Tuhan insyaAllah akan menetap di sini sampai bila2...

Rumah kedai cina lame yg telah diubahsuai tetapi masih mengekalkan ciri2 yg asal
(Pemilik Encik Ahmad Bin Ya'akob bapa saya:P)

Fakta tk baper pelik tapi benar...Nama Tronoh diambil sempena kedatangan masyarakat Talu pada masa sebelum kurun ke-20...mereka yg meneroka tuh terdiri daripada teruna-teruna masyarakat Talu atau dalam dialek Talu 'Teruno' dan akhirnya telah diberi nama Tronoh:)
sumber: lisan-turun-temurun dari nenek moyang masyarakat Talu...

Oh yer hari ini hari cuti...aku sendiri...:)akibat kebosanan aku telah lakukan ini..sila lihat image dibawah...




Bunga kertas...
cara2 membuatnya sila ke sini-->bunga kertas
Bahan2 yg digunakan aku adalah sgt ekonomi...

1. dawai (lebihan bunga telur along (kakak ami)
2. bead  (lebihan bead ami buat gelang)
3. kertas (majalah lama)
4. gunting dan gam(mmg dh ader kt umah)

selamat mencuba:D

rang Talu:)

7:00 PM Posted In , , , Edit This 3 Comments »
Mari belajar dialek Talu:)


Dialog biasa dialek Talu

'Hanget bona tompek ko' -hangat sangat tempat ni

'Kotek dopan godang belakang' - kecil depan besar belakang

'Kopi eh teghaso kodu' -kopinya terasa pekat

'Iyo nyo ang' -ya kata awak

Kira 123 dalam dialek Talu

Satu - satu

Duo - dua

Tigo -tiga

Ompek -empat

Limo -lima

Onam -enam

Tujuoh -tujuh

Lapan -lapan

Sembilan -sembilan

Sepuluoh -sepuluh

Sa-boleh -sebelas

Sa-ghatuih -seratus

Sa-ghibu -seribu

Sa-juta -sejuta

Meliun -milion

Maliana -jutawan

Agak2 familiar tak dgn bahasa minang?yer mmg sgt2 sama tapi ada bezanya..dialek talu nih adalah dialek yang digunakan rang-Talu=masyarakat Talu yang mana mempunyai kaitan dengan masyarakat minang juga...

Buku tuh aku beli masa aku pegi perhimpunan rang -Talu di seputeh, perak pagi tadi..Satu pengalaman yang menarik yg takkan aku lupakan...Sebabnya aku berpeluang tgk ketua masyarkat Talu yang dilantik iaitu Tuanku Bosa Dr. Fadlan yang dtg khusus dari sumatera untuk berjumpa dengan dunsanak2(saudara mara) Talu kat Perak ni...

Kg Piandang, seputeh penempatan pertama yang dibuka oleh masyarakat Talu semasa dorg berhijrah kt Tanah Melayu...Kg Serkai Jadi Tronoh juga termasuk antara penempatan masyarakat Talu pada masa itu..ingat lagi Kg. Serkai Jadi? dimana tempat aku berteduh:)...aku mula kenal masyarakat Talu dan dialek2 diorang nih masa aku mula2 kenal dengan ami(member tenet+kwn baik+adik aku) 1st time aku dengar mak ami(mak pd ami+merangkap mak angkat aku) sembang gunakan dialek tuh aku mcm pelik2....yer 1st time dengar mcm cakap org negeri tapi dok kt perak...hah time tuhla mak ami, makngah ami cerita pasal masyarakat Talu...

Aku akan ceritakan secara ringkas...
Masyarakat Talu...asalnya dari sumatera..terkenal dengan masyarakat yg suka merantau..Masyarakat nih dah berhijrah kt Tanah Melayu nih sejak tahun 1700 lagi.Tapi perkampungan masyarakat nih di Tanah Melayu mula lebih kurang 200 tahun...Kg Serkai Jadi adalah antara kampung yang terawal....Cerita menarik disebalik nama Kg. Serkai Jadi...
Sebelum Kg Serkai Jadi dibuka penduduk terawal masa tuh adalah orang2 asli dari suku Sakai...sedia maklumlah org2 asli hidup dorg kan mmg berpindah-randah bila ada kematian..menurut mak ami biler sakai tuh pindah dorg tinggalkan hantu...org sakai yg mati tuh 'jadi' hantu..Maka jadikla nama 'Sakai Jadi'...hanya digunakan pada awalnyalah..kemudian ditukar la pula ke 'Serkai Jadi'..Mcm tak logik tapi itu le ceritanya yg disampai kan secara lisan turun temurun dari nenek moyang mereka...:)

Kg. Serkai Jadi 98% daripada penduduknya adalah dari masyarakat Talu... Bagi aku mereka nih mmg masyarakat yg unik...agaknya kalau aku tak kenal ami sampai biler2 aku takkan tau pasal masyarakat Talu nih:)...Gelamai..sejenis makanan tradisi masyarakat ini..juga dikenali sebagai lemang tepung beras...Bahan2 1. tepung beras 2.santan 3.gula merah 4. gula semua bahan tuh dicampur dan dituang kan dalam batang buluh yg saiznya kecil sket dari saiz buluh lemang...Gelamai nih akan jadi makanan wajib masa hari raya dalam keluarga ami...:)

kalau rase berminat nk tau lebih lanjut tentant rang Talu sila kesini--->rang Talu Malaysia
dan disini--->rang Talu indonesia




breaking the ice:)

1:11 PM Posted In , , , Edit This 1 Comment »

Entry pertama untuk blog ini:)...selamat datang...Terima kasih kerana membaca (kalau ader yg membaca)..Terima kasih kerana meng'view' (kalau ada yg meng'view')

Aku...perempuan..lewat 20an..masih sendiri..masih mencari..tetapi ader yg tersayang...ibu..ayah..adik..tok..ami..makami..
seorang penjual buku yg tak baper nak laku...seorang cikgu tuiysen yg tak baper nak pandai tetapi garang:)..berteduh di rumah ami 'kg serkai jadi, Tronoh Perak'...

Aku amat cintakan kedamaian..bencikan perokok(busuk!)...jatuh cinta dengan fotografi+lomografi+national geographic+kucing2+buku2+gadget2+milo suam....

Mula bosan dengan kehidupan sekarang...jual buku tetapi tak laku...takda banyak duit nak beli dslr dan juga semua lomo2 kamera...hidup sangat kasihan tetapi tak suka dikasihani...mengharapkan duit mengajar tuisyen dan ayah (kalau tak cukup)...Tetapi tidak pernah putus asa untuk berusaha untuk mengubah hidup..mau tau?semalam sudah dipos segala resume segala borang2 keja...murah rezki aku insyaAllah keje la aku kembali tahun depan..ops! yer pernah bekerja...sebagai kerani bank yang tak berapa nak best dulu dikenali sebagai B*B skarang C**B...Mengambil tindakan berani mati hantar surat berhenti 24jam kepada supervisor aku pada tanggal 20 September 2005<-------hari paling bermakna buat aku...selepas tarikh itu badan aku naik seperti org senang hati:)..yer senang hati..sejak itu tak pernah turun2...

Pernah jatuh cinta dengan sukan...tetapi sekarang tidak lagi...rancangan tv diminati gossip girl tapi aku tak suker bergossip..the reaper...The Runway tapi tak pernah teringin nak jadi fesyen designer....dulu masa aku kecik2 cita2 nak jadi lawyer...tetapi setelah masuk uitm dan ambil course accountancy terus cita2 ku berubah nak jadi accountant or auditor...selepas aku repeat paper..terpakse cuti sem sebab tak pegi kelas sebulan...dan terpaksa menghabiskan diploma aku sehingga part8...maka aku berhenti untuk memikirkan ape cita2 aku...sehinggalah aku kerja dan membeli kamera digital pertama ku(guna duit sendiri) terus aku berminat dengan fotografi...dan selepas berenti keje terus cita2 aku nak jadi fotografer:)tapi aktiviti menangkap gambar aku tak teruskan sebab 1. digital camera dah tk peform bagus 2. aku ader slr..tapi byk guner duit nk beli film dan cuci so kene lupekan dulu...Tunggu masa aku dapat keje yg ok..akan aku kumpul duit utk beli dslr...

Itulah aku...seorang perempuan..lewat 20an...hajat dihati nak berniaga...tapi tk berjaya...masih kurang ilmu didada...tapi aku tak pernah putus asa...cinta aku pada buku masih utuh begitu juga dengan fotografi...:)